18 Eylül 2009 Cuma

ŞH-Kadıköy

17 Eylül Perşembe günü Eminönü taraflarından eve dönerken ŞH-Kadıköy vapuruna bindim. Vapurun makine diresiyle kaptan köşkünü görme fırsatım oldu. Bu yüzden bu deneyimi de burada paylaşayım dedim.

Vapur 18.00'da kalktıktan sonra Üsküdar'a yaklaşmak üzereyken gördüğüm bir güvenlik görevlisine durumu anlattım. O da beni yukarı kaptan köşküne çıkarttı. Orada kaptana da anlattım ve beni çarkçıbaşına yönlendirdi.
Bu olay sırasında kaptan köşküne de kısaca bir göz atma fırsatım oldu. Oldukça modern ve teknolojik bir biçimde planlanmıştı. Sancak ve iskele taraflarında ayrı ayrı şotel kontrol joystickleri bulunuyordu. Ben çıktığım sırada kaptan sancak tarafındaki kumanda panelini kullanarak gemiyi Üsküdar iskelesine yanaştırmakla meşguldü. Aynı zamanda paneldeki ekranlar yardımıyla da geminin yanaşmasını ve yolcu kapısını izliyordu. Bunun dışında dikkatimi çeken bir diğer nokta da eski şehir hatları vapurlarının aksine kaptan köşkünün tam orta kısmında sayısını tam hatırlayamıyorum ama 2 veya 3 tane koltuk olmasıydı. Bunlar da tahminime göre normal seyir esnasında kaptan ve diğer görevliler için konulmuştu. Daha sonra çarkçıbaşıyla konuşmak için içeriye geçerken gemideki yaşam mahallini de kısmen görebilme fırsatım oldu. Yine diğer şehirhatları vapurlarının aksine tüm personel için yaşam mahalli üst katta kaptan köşkünün arkasındaki kısımdaydı. Yatakların bulunduğu odalar, mutfak ve oturma odası vardı.
Çarkçıbaşının yanına gittikten sonra Haliç Tersanesi'nde İsmail Aytaç'ın vapurun tahrik sistemi hakkında bilgi verdiğini söyledim, makine dairesini görüp göremeyeceğimi sordum. O da yanımda birisiyle birlikte gezebileceğimi söyledi.

Makineden sorumlu görevlilerden biriyle aşağı indik. İlk olarak kıç kısmındaki şotel odasına girdik. Oradaki elektrik motorlarını gördüm. Pervanelerin hareketi elektrik motorlarıyla sağlandığından makine dairesiyle şotel odası arasında hiç bir şaft bağlantısı yok. Görevli şotel sistemini kısaca anlattı ve dönüşünü hidrolik yardımıyla sağladığını söyledi.
Oradan çıktıktan sonra makine dairesine indik. Makine dairesi 2 bölümden oluşuyordu. İlk inildiğinde tamamen elektronik devre ve kumanda panllerinin bulunduğu bir odaya giriliyor. Bu odada jeneratörlerin çalışması hakkında detaylı veriler izlenebiliyor. Aynı zamanda jeneratörlerin ürettiği elektriği dönüştüren trafolar da burada. Buradan sonra jeneratörlerin bulunduğu kısma bir kapıdan geçiliyor. Esas makine dairesinde 4 adet jeneratör mevcut. Tam güçlerini hatırlamıyorum ama sadece elektrik üretmede kullanıldıkları için çok da yüksek güçte makineler değil bunlar. İlk çalıştırma sistemleri büyük gemi makinelerinin aksine elektrikle çalışıyor. Ben gezdiğim sırada bir tanesi arızalı olduğu için çalışmıyordu. Ancak arıza olmadığı durumlarda da gereken ihtiyaca göre hangilerinin çalışacağı belirlenebiliyormuş.
Makine dairesinden sonra arka tarafındaki kısma geçtik. Buraya alt taraftan geçiş yok, yukarı çıkarak diğer bir merdivenden tekrar inmek gerekiyor. Bu kısımda da havalandırma sistemiyle ilgili çeşitli sistemler vardı. Ayrıca geminin temiz su tankı da buraya yerleştirilmişti.
Çeşitli sistemlerin olduğu bölümü gördükten sonra baş kısmındaki bow thruster odasını görmek istedim. Bu oda oldukça küçük bir yer. Neredeyse sadece bow thrusterı çalıştıran elektrik motorunun sığabileceği kadar.
Oradan sonra da makine dairesinin ön kısmında kalan bir başka bölüme indik. Bu kısım da bir depo gibi kullanılıyordu. Yangın söndürücü sprinkler sisteminin su tankı da burada bulunuyordu.
Kısacası geminin su altı kesimi 5 bölümden oluşuyordu. Kıç taraftan pruvaya doğru sırasıyla şotel odası, çeşitli sistemlerin bulunduğu bölüm, makine kontrol odası, makine dairesi, depo bölümü ve bow thruster odası.

Tüm bunlardan sonra beni gezdiren görevliyle de biraz sohbet ettik. Tabi bu kadar şeyin ardından 18.15te Üsküdar'da inme fırsatım olmadı. 18.20 seferiyle Eminönü'ne geri dönüp tekrardan 18.45 seferiyle Üsküdar'a geldim ve ancak 19.00'da gemiden inebildim.

Yazıdaki fotoğraf http://wowturkey.com/forum/viewtopic.php?t=77541&start=0 sayfasından alınmıştır. Vapur hakkındaki forum sayfasını görüntülemek için sayfaya bakabilirsiniz. Fotoğraf: Süha Özten

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder